Hieronder vind je de 9 verschenen afleveringen.

Aflevering #9 (zondag 6 maart 2022)

In deze aflevering weer een vraag van een luisteraar: “Hoe onderscheid ik wat mijn verantwoordelijkheid is t.o.v. mijn geestelijke groei van wat ik echt uit handen mag geven, los mag laten en vertrouwen dat God dat voor Zijn rekening neemt. Mijn man ziet in mij nogal eens de neiging van alles te lezen en te ondernemen in het christelijke circuit om toch maar te blijven ontwikkelen. De neiging om geestelijk veelvraat te zijn uit angst te kort te schieten.”

Aflevering #8 (zondag 20 februari 2022)

“Doel van de lectio divina is dus om de weg van de ziel naar God te ontdekken en te bewandelen. Het gaat om een steeds diepere ontmoeting met God, zodat we Hem in de dood onbedekt kunnen ontmoeten. Waar het niet om gaat is moralistische conclusies trekken uit de Bijbellezing, maar om dicht bij Hem te komen en in de ontmoeting met God het verlangen naar de ultieme ontmoeting op te wekken.”

In deze aflevering sta ik stil bij twee citaten over lectio divina.

Kijk hier het webinar terug: Webinar 3 ‘Ontdek lectio divina’

Aflevering #7 (zondag 13 februari 2022)

In deze aflevering ga ik in op deze vraag: “Wanneer lees je genoeg in de bijbel? Al heel vaak ben ik met bijbel roosters  begonnen en helaas hou ik dat niet vol. Nog nooit heb ik de hele bijbel totaal gelezen. Daarom is Lectio Divina voor mij ook zo mooi, je mag een kort stuk lezen en daar langer mee bezig zijn. Maar ergens van binnen blijft deze vraag wel aanwezig.”

Meer hierover lezen: Stop ook eens met al dat bijbellezen!

Aflevering #6 (zondag 6 februari 2022)

In deze aflevering deel ik een gedeelte van een webinar dat ik gaf over lectio divina. Twee citaten die me al lange tijd inspireren om met lectio divina bezig te zijn passeren de revu.

Aflevering #5 (zondag 30 januari 2022)

In deze aflevering sta ik uitgebreid stil bij wat ‘de Jezusruimte’ is.

Ook een vraag aanleveren voor deze podcast? Mail naar: podcast@deschoolvoorspiritualiteit.nl

Aflevering #4 (zondag 23 januari 2022)

In deze aflevering gaat het over de vraag hoe we om kunnen gaan met verscherpte tegenstellingen en discussies die we meemaken in de samenleving en ook in onze eigen directe omgeving én over de vraag hoe stilte en drukte zich tot elkaar verhouden.

Aan het einde wordt verwezen naar de cursus-in-webinar-vorm ‘Ontdek lectio divina’ die start op dinsdag 1 februari 2022:

👉 https://www.levenindekerk.nl/ontdek-lectio-divina-drie-webinars/

Ook een vraag stellen voor deze podcast?

👉 Een vraag stellen voor de podcast

Aflevering #3 (zondag 16 januari 2022)

In deze aflevering ga ik in op deze vraag: “Wat is de luister van God? Is dat hetzelfde als waar Mozes zich voor afwendde bij de braamstruik en in de grot? Of de wolk die voor het volk uitging? Hoe duid je Gods luister en hoe verhoudt die zich tot mijn spiritueel leven? Hoe kom ik in contact met en krijg ik grip op Gods luister?”

Verwijzingen in deze podcast:

Citaat uit Henri Nouwen ‘Alles nieuw. Een uitnodiging tot geestelijk leven’, blz 35:

• “Jezus is geworden zoals wij, opdat wij zouden worden zoals Hij. Hij hechtte niet aan zijn gelijkheid met God, integendeel, Hij heeft zichzelf ontledigd. Hij werd op die manier zoals wij, opdat wij zouden worden zoals Hij, en zouden delen in zijn goddelijk leven. Deze radicale transformatie van ons leven is het werk van de Heilige Geest.”

Aflevering #2 (zondag 9 januari 2022)

In deze aflevering ga ik in op deze vraag: “Ik heb moeite met de vierde fase van lectio divina. Ik heb het boek Non in de bus van Nadia Kroon gelezen en zij omschrijft die fase als heel bijzonder, waarin ze echt nabijheid van God ervaart. Ik heb dat niet. Doe ik iets verkeerd? Wil God mij niet? Het houdt me nu tegen om lectio divina te beoefenen omdat ik het ervaar als een stukje afwijzing.”

Verwijzingen in deze podcast:

Citaten uit Henri Nouwen ‘Alles nieuw. Een uitnodiging tot geestelijk leven’, blz 13:

• “Spiritueel leven voltrekt zich niet buiten ons dagelijkse leven om. Integendeel, er is pas echt sprake van spiritueel leven als het geleefd wordt in het verdriet en de vreugde van elke dag.”
  • “Zolang we slechts een vaag gevoel van ontevredenheid hebben over de manier waarop we leven, en geen duidelijk zicht hebben op wat het verlangen naar ‘spirituele dingen’ nu eigenlijk inhoudt, zal ons leven blijven steken in een algeheel gevoel van melancholie.”

Aflevering #1 (zondag 2 januari 2022)

In deze aflevering komen drie vragen aan de orde:

1. Waarom deze podcast?
  2. Hoe kan ik omgaan met afdwalende gedachten als ik bid?
  3. Is het goed om na een groepsmeditatie te vragen om iets te delen?

Wil jij een vraag stellen?

👉 Een vraag stellen…

👉 podcast@deschoolvoorspiritualiteit.nl

De vijf vragen van Henri Nouwen uit ‘Alles nieuw. Een uitnodiging tot geestelijk leven’:

1. Wat betekent het om een spiritueel leven te leiden?
  2. Hoe is dit te combineren met ons rusteloze en hectische bestaan?
  3. Wat is onze eigenlijke roeping in dit leven?
  4. Waar kunnen we de gemoedsrust vinden om naar Gods roepstem te luisteren?
  5. Wie kan ons de weg wijzen in het innerlijke labyrint van onze gedachten, emoties en gevoelens?

Meer weten over het gebedstraject ‘Lichter leven’?

👉 https://www.levenindekerk.nl/week-van-gebed/