volzinHet jongste nummer van het blad Volzin is gewijd aan het thema ‘Kloostergeheimen’ waarin een groot aantal mensen aan het woord komt rond het monatieke verlangen.

Zelf mocht ik er ook aan meewerken door middel van een interview. Enkele citaten:

“Er leeft iets, er ritselt iets op het gebied van het monastieke”, zegt Jos Douma, predikant in de Plantagekerk in Zwolle. Hij blogt veel, onder meer over kloosterspiritualiteit, en probeert al schrijvend het monastieke verlangen te verkennen dat door protestants Nederland waart.

Volgens Douma is het monastieke verlangen een zoektocht naar nieuwe diepgang, eenvoud, toewijding, nederigheid, bezinning en rust. Hij merkte in een van zijn blogs een tegenstelling op: kerken stoppen veel tijd en geld in missionaire projecten en proberen met man en macht naar buiten te treden, terwijl het monastieke verlangen mensen trekt die behoefte hebben aan inkeer. Missionaris of monnik? Die tegenpolen moeten we overwinnen, volgens Douma. Volgens hem wordt het tijd dat we “de missionaire kracht van de monastieke levenshouding” uitdiepen.

Het gaat om de monastieke momenten die ons ten deel vallen. En die laten zich niet afdwingen.”

Maak kennis met dit nummer van Volzin: ‘Kloostergeheimen’.