Mijn belangstelling voor het thema van de spiritualiteit verbreedt zich, mee naar aanleiding van een ontmoeting gisteren met Remmelt Meijer van Confido Coaching, ook naar wat Business Spiritualiteit wordt genoemd. Ik ben twee boeken uit die sfeer aan het lezen.
De eerste is van Paul de Blot S.J. die in Nederland deze thematiek op de kaart heeft gezet. Zijn boek ‘Business spiritualiteit’ is interessant om te lezen. Hij verbindt in zijn boek ziel en zakelijkheid met elkaar en doe dat op een boeiende en inspirerende manier. Daarbij put hij uit de Ignatiaanse spiritualiteit. Echter, dat doet hij zonder expliciet te spreken over Jezus. Alle nadruk valt op de ziel en de aandacht voor het innerlijk. Dat zijn zeker trekken die eigen zijn aan de Ignataamse spiritualiteit, maar Ignatius van Loyola heeft de naam van zijn orde toch niet geheel en al: Societas Jesu. Voor hem gaat het in alles om de onmtoeting met Jezus en gaat het erom dat heel het leven gericht is op de verheerlijking van God. Daar tref je, toch wel tot mijn verbazing, niets van aan bij Paul de Blot S.J.
Iets vergelijkbaars geldt overigens voor Wil Derkse met zijn boek ‘Een levensregel voor beginners’ dat ik al een tijd geleden las. Daarin wordt de Benedictijnse spiritualiteit gepopulariseerd voor mensen van vandaag. Dat levert prachtige gedachten en handreikingen voor een bezielde levensstijl op! Maar het is de vraag of je een spiritualiteit, de Benedictijnse in dit geval, zo los mag weken van de oorsponkelijke context en bedoeling: dat de volgelingen van deze spiritualiteit het leven met Christus leren te leven in gehoorzaamheid. Lees de eerste vijf zinnen uit de proloog van de Regel van Benedictus:
1 Luister, mijn zoon, naar de richtlijnen van uw meester, en neig het oor van uw hart: aanvaard gewillig de vermaningen van uw liefdevolle vader en breng ze metterdaad ten uitvoer,
2 om zo door de inspanning van uw gehoorzaamheid weer tot Hem terug te keren van wie u zich door de slapheid van de ongehoorzaamheid hebt verwijderd.
3 Tot u richten zich nu mijn woorden, wie u ook moogt zijn, die afstand doet van uw eigen wil om in dienst te treden van de ware Koning: Christus de Heer, en die daartoe de sterke en roemrijke wapenen van de gehoorzaamheid opneemt.
4 Allereerst: welk goed werk u ook onderneemt, vraag Hem in een volhardend gebed,
5 dat Hij het tot een goed einde brengt, opdat Hij, die ons nu reeds tot zijn zonen heeft willen rekenen in de toekomst nooit over ons slecht gedrag bedroefd behoeft te zijn.
De Regel van Benedictus heeft dus als centrale doel: de leerling laten terugkeren naar de Heer, naar de ware Koning, naar Christus. Is het typisch voor (het geseculariseerde) Nederland dat God en Jezus vrijwel volledig buiten beeld blijven als een Ignatiaanse en een Benedictijnse spiritualiteit naar vandaag toe worden vertaald?
Is een dergelijke vertaling naar vandaag toe wel integer en legitiem als deze is losgesneden van de oorspronkelijke christocentrische doelstelling?
Ik ben nog een tweede boek aan het lezen. Het is van Margaret Benefiel. Er verscheen dit jaar een vertaling van haar ‘ The Soul of A Leader’: ‘De ziel aan zet. Spiritueel leiderschap in de praktijk.’ De eerste twee delen (‘ Het pad kiezen’ en ‘ Op de goede weg blijven’) zijn wel boeiend: wat pragmatisch en vol praktijkverhalen, maar ook met zeer expliciete referenties aan het christlijk geloof, aan God en aan de rol van bidden. Het derde deel vond ik echter zeer verrassend. Benefiel waagt het hier om het ontwikkelingsproces van zowel leiders als organisaties te belichten vanuit het klassieke spirituele drievoudige pad: zuivering, verlichting, vereniging. Daarbij besteedt ze ook aandacht aan ‘de donkere nacht van de ziel’ die zich ook aandient als leiders en als organisaties zich ontwikkelen. Ze breekt een lans voor het zoeken van spirituele raad door leiders die bezield leiding willen geven, omdat geestelijke begeleiders weten hoe spirituele processen eruit zien:
Leiders, en zeker zij die willen volhouden tot het einde toe, hebben spirituele steun nodig. Talloze leiders redden het niet omdat ze geen hulptroepen hebben om hen te helpen in contact te blijven met hun ziel. Spirituele begeleiding geeft, ongeacht de precieze vorm, een onbetaalbare steun aan de leider die vanuit bezieling wil leiden (blz. 175).
11/10/2009 op 22:15
De donkere nacht van de ziel. Dat kom ik de laatste tijd vaker tegen. Weet er te weinig van. Johannes van het Kruis zat toen toch in de gevangenis en werd zelfs gemarteld? Christelijke mystiek zeg maar; voor mij de vraag hoe relevant in het dagelijks leven. Richard Wurmbrand en anderen in gevangenissen, ervoeren zoveel meer als wij, gewone stervelingen. Ik ga er eens wat meer op studeren.
13/10/2009 op 12:54
Beste John,
Je vraag hoe relevant mystiek is voor het dagelijkse leven is heel terecht. Er bestaat mystiek die zich losmaakt van het dagelijkse leven, en op dat spoor wil ik liever niet zitten. Maar er bestaat ook mystiek die zich richt op het diepste zielsverlangen van de mens als schepsel van God. Contact maken met dat diepe zielsverlangen is erg relevant voor ons dagelijkse leven, omdat we onze ziel altijd bij ons hebben! Mystiek gaat wat mij betreft over verlangen naar het kennen van het mysterie (in Bijbelse termen: dat mysterie is Christus) en het ontvangen van de hemelse wijsheid (‘alle schatten van wijsheid en kennis zijn verborgen in Christus’) als bron voor een dagelijks leven dat bezield is. Zoiets. Het is en blijft ook zoeken.
In het boekje ‘Geworteld leven’ dat binnenkort verschijnt, wijd ik er een korte passage aan, met onder andere deze zinnen: In mystiek “gaat het wat mij betreft niet om verheven en onaardse ervaringen, maar om een heel diepgevoeld, levendig en liefdevol verlangen om God te zoeken en in alles te vinden. Mystiek heeft te maken met mysterie: de dingen hebben hun geheim, de mensen ook, ikzelf ook en God helemaal. Spiritueel leven wortelt ten diepste in dit geheim: het mysterievolle nabij zijn van de Heer. Dat te mogen ervaren is en geschenk: het is niet maakbaar. Maar ik geloof wel dat het beoefenen van de spirituele disciplines ons dichterbij dat geheim brengt, die mystieke kern van spiritualiteit, waar je tot je diepe verwondering ervaart dat je door God gevonden bent en dat hij je liefdevol omhelst.”
13/10/2009 op 22:14
Vriendelijk bedankt Jos, voor je reactie. Het is al weer (te) laat geworden. Ik laat het even bezinken. Ik ben mij dagelijks zeer bewust van Zijn aanwezigheid, maar zoals bij degenen die je het meest nabij zijn, mopper ik ook wel eens op Hem. Het leven gaat niet altijd over rozen 🙂
12/10/2009 op 14:56
Verhalen en gedichten die u even raken:
“Komaan menslief, het is tijd om te ontwaken!”
Als medewerker van de Wereld van de Wijsheid wil ik u, graag attenderen op de recente uitgave van het boek “De ezel en de klaproos” met als subtitel: een andere kijk op esoterie en spiritualiteit.
Het beloofde land
ik zag tussen hemel en aarde,in een heel fijn trillingengebied, beelden met een symbolische waarde,maar vaste vormen zag ik er niet.
En in dit land, op de vloedlijn tussen zee en strand waar status, geld en macht waren afgelegd en de één niet leed om wat de ander had gezegd, werden verschillen met vreugde begroet omdat ze iets toevoegden aan de kleurrijke stoet.
Men was er niet heilig, oogde zelf niet sereen,maar niemand had last van de drukte om zich heen. Aangeleerde kennis was daar vergeten in een fierheid van: “Ik hoef niets meer te weten!”Het was er niet gisteren, niet morgen, alleen vandaag en antwoorden borrelden al op vóór het ontstaan van de vraag. Een wereld als een belofte, het land van de regenboog,waar wezentrillingen zich manifesteren voor het geestesoog van een ieder die zijn lessen wil leren. Dit stukje hemel op aarde vol symbolische waarde,‘het Beloofde Land’ is een heel fijn trillingengebied waar je de beelden van je wezen ziet.
”Een andere kijk op esoterie en spiritualiteit”
http://zilverenspiegel.web-log.nl
12/10/2009 op 22:08
Welaan Leo, het is meer aan Jos jou te antwoorden dan aan mij, maar ach, ik kan het niet laten. Mijn simpele vraag is: vind je niet dat jouw verhaal wel heel erg haaks staat op de boodschap die hier gebracht wordt?
14/10/2009 op 08:15
Beste Leo,
Dank dat je reageert door mijn aandacht te vestigen op je eigen bezig zijn met spiritualiteit en esoterie. De vraag die Leo hierboven stelt is alleen wel terecht: we vertegenwoordigen denk ik wel heel erg verschillende ‘spirituele werelden’. In jouw ‘spirituele wereld’ staan ’trillingen’ centraal, in de ‘spirituele wereld’ waar ik me op richt gaat het voor alles om de ontmoeting met een persoon: Jezus, die ik persoonlijk belijd als Zoon van God en Verlosser. Raken deze werelden elkaar ergens voor jouw besef?