Het voorbereiden van een preek over vrede (als onderdeel van de vrucht van de Geest) en het tegelijkertijd de timeline van twitter blijven volgen levert nieuwe gedachten op die leiden tot deze blogpost (een kleien achtergrondstudie bij de preek, zou je kunnen zeggen).
@eeuwigheid stelde deze vraag: “Lastige vraag aan mijn tweeps: wat zijn de waarden van de huidige generatie? #durftevragen”. @MarkMdeBoer reageerde: “Simplify your life – feel connected – live mindfully – spoil yourself. Volgens tijdschrift Flow…” En @eeuwigheid regaeerde daarop nog met: “@MarkMdeBoer BTW boeiend hoe de kerk op deze waarden zou kunnen reageren of aansluiten. Veel kerken werken nog met waarden van 20 jr terug.”
Een klein diepteonderzoekje op de site van FLOW (ik kende het tijdschrift nog niet) leverde deze informatie op: ‘Flow is een tijdschrift voor vrouwen die graag wat meer tijd voor zichzelf willen, die op zoek zijn naar authenticiteit en rust, die het leven net anders willen aanpakken en nuchtere en praktische oplossingen zoeken voor dat overvolle (maar leuke!) bestaan.’ Elke Flow heeft de volgende thema’s:
- Live mindfully; kan het ook anders, dat leven?
- Simplify your life; praktische oplossingen en handige tips.
- Feel connected; familie, gezin, vrienden, maar ook de wereld.
- Spoil yourself; jezelf verwennen met mooie producten.
Terug naar de vraag van @eeuwigheid (Jan Wolsheimer, voorganger van de CAMA-gemeente in Woerden): hoe kan de kerk op deze waarden reageren of aansluiten? Bij de eerste drie Flow-waarden zie ik al heel snel een aansluiting: ‘Live mindfully’ zou ik verbinden met de vernieuwing van je denken en met ‘de gedachten van Christus’ (1 Korintiërs 2:16); ‘Simplify your life’ zou ik verbinden met de monastieke waarde van de eenvoud en ook met een leven dat zich in alle eenvoud concentreert rondom Jezus en zijn boodschap van het koninkrijk (het goede leven, het verlangen van God, de vernieuwing); en ‘Feel connected’ zou ik verbinden met Jezus’ uitnodiging ‘Blijf in mij, dan blijf ik in jullie’ en met zijn oproep om elkaar lief te hebben. Ik vind het alleen vrij lastig om een evangelische vertaling te geven van ‘Spoil yourself’: deze waarde klinkt erg individualistisch en ik-gericht en staat daarmee nogal haaks op het evangelie waarin Jezus ons ook oproept om onszelf te verloochenen en ons kruis op ons te nemen.
En nu ook nog even terug naar de preek over vrede die ik aan het voorbereiden ben in de prekenserie over de vrucht van de Geest uit Galaten 5:22-23: Je bent een mooi mens… Hoe God je karakter vormt. Zou het Bijbelse begrip vrede (sjalom) niet grote kansen bieden als brugwoord tussen een cultuur die zich wil oefenen in mindfulness, simplicity en connecting en het evangelie van het koninkrijk (Gods verlangen voor een nieuwe wereld en een nieuwe mensheid)? Mindfulness: ‘Laat in uw hart de vrede van Christus heersen’ (Kolossenzen 3:15); Simplicity: ‘Hij is onze vrede’ (Efeziërs 2:15); Connecting: ‘Leef in vrede met elkaar’ (1 Tessalonicenzen 5:13).
26/05/2011 op 13:35
Live Mindfully — “laat deze gezindheid (Eng. mind!) bij u zijn die ook in Christus Jezus was…” Ik zie hier niet direct een verband met “vrede”, noch in de seculiere noch in de christelijke context. Indirect wel: in het hectische, versnipperde leven van veel mensen is een goede “mindset” nodig, leidend tot bewuste verandering, voor ze rust en vrede kunnen vinden. De christen heeft ook te werken aan een “mindset” van zichzelf-leegmaken, van afzien van eigenbelang (kenosis) voor er ruimte is voor Gods sjalom, de vrede die alle dingen te boven gaat.
Feel Connected — het gaat om balans in je verhouding tot de dingen om je heen. “Right with yourself, right with God, right with others.” Die liggen op een lijn. En misschien minder vrouwelijk-relationeel maar mannelijk-objectief: “Right with the world.” Ik denk aan Kol. 1 waar Christus wordt beschreven als degene die de kosmische balans herstelt en beheerst. Zijn sjalom plaatst alle dingen en alle mensen in verbanden en connections zoals ze horen.
Spoil Yourself — Klinkt inderdaad wat zelf-gericht. Hier kan de kerk een correctie aanbrengen. “Let Jesus spoil you.” Hij belooft echte vervulling, diepe bevrediging, terechte tevredenheid, uitbundige vrede. “Er zal geen zon meer zijn, want Christus is hun licht”– en geen beauty parlor, want zij zijn Christus’ bruid zonder vlek of rimpel; en geen cruises meer nodig want het leven zal paradijs zijn; en geen massages meer nodig want aan tranen zullen afgewist en alle spanningen uit de spieren vertrokken; en geen recreactieoorden meer nodig want “wie in Christus is, is een nieuwe schepping”, een re-creation. “Je door Jezus laten verwennen” kan raar klinken maar daar komt alles ook op uit.
26/05/2011 op 17:24
Beste Jos,
Ik heb met smaak het artikel gelezen over FLOW.
Nu ben ik zelf een lezer van dat blad.
Zelf heb ik er heel veel aan en ik kijk ook iedere keer uit naar de volgende editie. Het heeft achtergrond artikelen over de psyche, maar ook veel over hobby’s en bezigheden van andere lezers. Wat ook veelvuldig terugkomt in ieder nummer is mindfulness. Ik ben zelf bezig met die training en sta op het punt om hem af te sluiten. Het heeft mij veel goeds gebracht want het leert je je gedachten beter te ordenen en om negatieve gedachten om te buigen naar het positiefe. Maar ook leer je om te relativeren en om te zelfonderzoek te doen naar de reden waarom of je je zo voelt. Het is echt verhelderend. Ja, je bent ook met meditatie bezig, niet om in het nirvana te komen, maar om je te concentreren op je zelf. Je kunt het inderdaad heel bijbels maken, alleen dat laatste, spoil your self, wordt hier vereenzelvigt met het feit dat je jezelf toe moet staan eens iets voor jezelf te kopen. Heel materialistisch zou ik denken, maar je kunt het ook anders doen; jezelf toestaan eens een conferentie te bezoeken of naar een bijbelshop te gaan en het studieboek aan te schaffen wat al zolang op je lijstje staat.Maar het kan ook zo zijn dat je je laat verwennen door jezelf de tijd te geven alleen met God te zijn en je door Hem te laten vullen. Ik heb bemerkt dat ik dat laatste zo nodig heb gehad. En door dat te doen kom je tot nieuwe inzichten. En het is ook zo dat als je iets voor anderen doet, daar waar zij blij mee zijn en geholpen, dat dat ook als verwennen voor jezelf kan zijn, want je bent voor een ander aan de slag en niet voor jezelf. Ik vind het een mooi artikel, maar ik blijf FLOW wel lezen, alleen blijft Jezus wel altijd op de achtergrond meelezen.
Met vriendelijke groet Thea Gringhuis
28/05/2011 op 11:02
Grappig dat je net met die laatste niet uit de voeten kunt, Jos – typisch gereformeerd? 🙂 Spoil yourself staat als waarde inderdaad in eerste instantie haaks op het evangelie, lijkt het. Maar ik zie op z’n minst twee aanknopingspunten:
1) het wezen van genade is dat we ontvangen wat we niet verdienen; ten diepste gaat het daarbij om het leven in overvloed dat Jezus geeft (Johannes 10:10)
2) een ieder lette niet alleen op zijn eigen belang maar ook op dat van de ander (Fil 2), met de nadruk op ‘niet alleen’ – je eigen belang is niet onbelangrijk en zelfs niet ondergeschikt. Om het met CS Lewis te zeggen: nederigheid is niet minder over jezelf, maar minder aan jezelf denken.
Voor dit punt, maar ook voor de andere geldt overigens dat de ultieme vervulling ervan in Jezus Christus te vinden is.
groet!
28/05/2011 op 12:03
Aanvulling op het vierde, inderdaad niet echt gereformeerde item, ‘Spoil yourself’:
Als opschrift van de 1e pericoop bij hoofdstuk 9 van het bijbelboek Prediker staat met zoveel woorden: ‘De vreugde van het leven’. In vs 7-9 staat: ‘Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. Geniet van het leven met de vrouw die je bemint.’
Weliswaar staat het direct in de context van het ‘ijdelheid der ijdelheden’, maar het staat er wel.
30/05/2011 op 09:29
Boeiende analyse van flow! Ik ben ook af en toe flow-lezer en moet zeggen dat ik altijd allert ben. Kan ik dit als christen lezen? Tot nu toe denk ik van wel. Wat de 4e waarde betreft: Is genieten van mooie dingen niet een glimp van hoe het straks zal zijn? Ik denk aan de tempel van Salomo, zijn rijkdom en voorspoed. The queen of Sheba was buiten zichzelf van bewondering (1 Kon. 10:5) … In Openbaringen lezen we in beelden – het is voor ons zo niet te bevatten – hoe mooi het straks zal zijn.
Spoil yourself hoeft trouwens niet veel te kosten, getuige Flow, en moet volgens mij altijd verbonden zijn met feel-connected: de armen hebt u altijd bij u.
29/07/2011 op 22:52
Beste Jos,
Inmiddels ben ik twee maanden verder na mijn reactie op jouw artikel.
Helaas moet ik nu vermelden dat het niet goed gaat en dat de training mindfullness absoluut geen aanrader is! Men noemt het al aandachtstraining en dat is niet zonder reden. De bedenker van mindfulness is John Kabat Zinn. Hoewel er wordt gezegd dat mindfulness niets met het boedisme te maken heeft, zegt Kabat Zinn iets heel anders. In een interview heeft hij toegegeven dat het wel degelijk met het boedisme in verband staat en dat er zeker elementen in zitten van de acht paden tot verlichting. Ik heb dat niet geweten anders was ik er nooit aan begonnen. Nu is het zo dat bij iedere sessie je aan meditatie deed en dat het de bedoeling was dat je hoofd leeg kwam. Maar het werd gevuld met gedachten van je zelf en onderbewust met het gedachtengoed van het boedisme. Zonder dat je er erg in hebt komt satan binnen in je leven met alle gevolgen van dien. Het is bij mij al zover dat het heel moeilijk is om te bidden en dat ik veel onrust in mij heb. Ik kom er zelf haast niet uit en als andere gelovigen mij benaderen, in dit geval waren dat mensen van sonrise, schrok mij dat af en hield ik de boot af terwijl ik dat helemaal niet wil. Het brengt onrust bij mij, omdat de satan niet wil dat ik weer dichter bij God kom. Verstandelijk weet ik dat allemaal, maar het in praktijk brengen is nu voor mij heel moeilijk. Wel heb ik alles wat met mindfullness en zo te maken heeft weg gedaan. Ik wil het niet meer in mijn huis hebben. Maar het opruimen van mijn ziel daar heb ik meer moeite mee. Mij zul je dus niet meer met een flow zien en ik raad het iedereen af om een cursus mindfulness te gaan volgen.Ik houd het liever bij jouw site en als straks het nieuwe boek uitkomt dan neem ik dat in gebruik. Bedankt voor de waarschuwing en het aandacht geven aan de nieuwe trend in deze tijd.
Vriendelijke groet,
Thea Gringhuis.