De eerste dag van een nieuw jaar is een mooi moment om met iets nieuws te beginnen. In dit geval gaat het om een thema (of liever: een christelijke praktijk) waarmee ik me de komende maanden intensiever hoop bezig te houden: kerk als school van de liefde.
In de afgelopen maand is voor mij deze uitnodiging van Jezus belangrijk geworden: ‘Blijf in mijn liefde’ (Johannes 15:9). Naar deze woorden wil ik luisteren in mijn eigen leven, in de momenten van contemplatie en stilte, maar ook in alle ontmoetingen die er dagelijks zijn en alle dingen die gebeuren). Wat betekent het nu, op dit moment, in deze situatie, in deze stilte, in deze ontmoeting, in deze vergadering om in de liefde van Jezus te blijven? Hoe sta ik op dit moment open voor de stem van Jezus die uitnodigend zegt (terwijl hij me liefdevol aankijkt): ‘Blijf in mijn liefde’.
Is dat niet waar het in de kerk in de kern altijd over moet gaan: liefde? Over de onuitputtelijke liefde van God? Over de liefde voor elkaar? Over de liefde voor onszelf? Over de liefde voor onze vijanden?
In de komende drie maanden zal ik daar met name in de preken die ik in de Plantagekerk hoop te houden mee bezig zijn (en ook hier in blogs op mijn site). Dat moet zich allemaal nog wat uitkristalliseren. Ik ga me in elk geval door drie boeken laten inspireren. Die zet ik hier vast op een rijtje.
Het eerste boek is voor mij al een vertrouwde metgezel: ‘De grote spirituele shift. Christendom in beweging‘ van Brian McLaren. Voor deze Nederlandse vertaling van ‘The Great Spiritual Migration’ schreef ik in 2018 een voorwoord waarin ik vertelde dat ik met name geraakt was door McLarens pleidooi voor de kerk als ‘school van de liefde’:
Zelf ben ik vooral geraakt door McLarens pleidooi voor de kerk als ‘school van de liefde’. Is dat niet waar het in de kerk om moet gaan: dat we er leren liefhebben? Dat we er leren luisteren naar Jezus’ tegendraadse geboden over bijvoorbeeld de liefde voor de vijand? Heb jij al eens meegemaakt dat er in jouw kerk een cursus werd aangeboden over ‘Hoe heb ik mijn vijand lief?’ En stel dat die cursus werd aangeboden (met ook heel veel praktische oefeningen naast verdiepende momenten van stilte en contemplatie), zou je die dan willen volgen?
Ik wil dat de komende maanden weer oppakken en zo meer handen en voeten geven aan McLarens idee om een curriculum van de liefde te ontwikkelen, een pedagogiek van de liefde voor de christelijke gemeente (mijn aandacht voor de Bergrede als BergRegel zou overigens ook gezien kunnen worden als een bijdrage aan zo’n liefdescurriculum).
Het tweede boek is het pas verschenen boek ‘Hoe een kerk een familie werd. Het verhaal van Hart van Osdorp‘ van Henno Smit (hij en waren collega’s in de tijd dat ik in Beverwijk en Haarlem predikant was, Henno heeft me bevestigd als predikant van Haarlem in 2013). Terwijl ik al die tijd gemeentepredikant ben gebleven in wat je zou kunnen noemen ‘gevestigde kerken’ (in de Fonteinkerk Haarlem, en nu al weer bijna zes jaar in de Plantagekerk Zwolle), is Henno de weg van het pionieren ingeslagen in het Amsterdamse Osdorp. Van de 11 jaren dat hij nu samen met zijn team aan het pionieren is als ‘familie van Jezus in Osdorp’ doet hij verslag in een goed geschreven en boeiend boek dat de moeite van het lezen zeer waard is.
Al lezend (ik ben nu bijna halverwege) heb ik al ontdekt hoezeer de liefde van Jezus de alles dragende grond onder het werk van Hart van Osdorp is. Hart van Osdorp werkt met de slogan ‘Geloven in de buurt’. Prachtig en meeslepend. Maar je zou het woord Geloven ook kunnen vervangen door Liefhebben. ‘Liefde in de buurt’. Maar ik zal in latere blogs hier nog wel wat meer over schrijven.
Het derde boek kwam ik via internet toevallig op het spoor: ‘School van de liefde. Cisterciënzers en hun spiritualiteit‘ van Guerric Arden. Nou ja, toevallig. Ik ben al jaren zeer gecharmeerd van de monastieke spiritualiteit in de cisterciënzer traditie. En ik had al eerder ontdekt dat er een link te leggen valt tussen McLarens ‘school van de liefde’ (Engels: ‘school of love’) en het cisterciënzer monastieke leven dat getypeerd wordt als ‘school van de liefde’ (Latijn: ‘schola caritatis’).
Vermeldenswaard is in dit verband overigens ook dat ik van abt Dom Bernardus van Koningshoeven in Tilburg in oktober 2017 een boek kado kreeg waar ik in mijn studieretraite in 2018 intensief in heb gelezen: ‘Godsliefde. Meditatie – Gulden Brief – Leven van Bernardus‘. In dat boek zijn door dezelfde Guerric Aerden drie werken van de twaalfde eeuwse cisterciënzer monnik Willem van Sint Thierry bijeengebracht waarvan met nam de Gulden Brief me zeer heeft aangesproken en nog aanspreekt. Ook hier dus dat sterke accent op de liefde.
Deze drie boeken dus, als inspiratiebronnen om een stap verder te zetten op de weg van de kerk als school van de liefde. Want:
Wij hebben Gods liefde, die in ons is,
leren kennen en vertrouwen daarop.God is liefde.
Wie in de liefde blijft, blijft in God,
en God blijft in hem.1 Johannes 4:16
01/01/2019 op 20:36
Heel mooi voornemen! Iets om naar uit te zien in dit nieuwe jaar, om het hart mee te verwarmen. We hebben het nodig. En ook de wereld om ons heen. Zegen!
01/01/2019 op 21:00
Dag Jos,
Heel graag reageer ik even op je blog.
Het thema Liefde is een prachtig thema om over te spreken. Ben heel benieuwd hoe je het gaat belichten.
Ik hoop dat je de mensen vertelt dat God niet alleen Liefde is. Zijn identiteit is meer dan dat.
Zijn liefde is onuitputtelijk voor degene die daadwerkelijk doet wat hij vraagt.
Om een goed beeld te krijgen wie God daadwerkelijk is moeten we alles belichten anders krijgen we een verkeerd beeld van Hem.
God is namelijk Heilig, Betrouwbaar, Rechter, Kracht, gerechtigheid, Liefde.
Ik spreek zoveel mensen die onder de noemer liefde niets meer ondernemen want God houd toch zoveel van ons? We hoeven toch niets meer te doen?
Met het gevaar dat we zo druk zijn met traditioneel kerk zijn zaken, programma, budget, staf, etc etc.
Maar Jezus zendt ons uit om te vertellen dat men zich moet bekeren. Net zoals de apostelen. Die begonnen niet over de Liefde van Jezus maar begonnen met een bekering prediking.
Wanneer we 2 Cor 5:17-21 lezen kunnen we zo duidelijk zien dat we een totaal nieuwe schepping zijn na onze doop (doop zoals Jezus, onderdompeling), maar ook ambassadeurs van Jezus.
Ik hoop dat mensen de essentie meekrijgen van wat de echte liefde is. Joh 3:16 is een heerlijke klassieker. God houdt zoveel van ons. Maar het woordje “zo” is geschreven in het Grieks als net zoals… net zoals de teksten voor
Joh 3:16.
‘Zoals Mozes in de woestijn een koperen slang omhooghield, zo moet ook Ik, de Mensenzoon, omhooggeheven worden,’
Johannes 3:14 HTB
http://bible.com/75/jhn.3.14.htb
En wat gebeurde er met de mensen die niet naar de koperen slang keken? Ze moesten het bekopen met de dood.
Kortom de liefde van Jezus is een onderdeel van zijn ware identiteit..
Ik wil je hier niet mee aanvallen. Als ik zo overkom excuses daarvoor. Maar ik pleit voor de waarheid, het volle evangelie.
Hopelijk kun je hier wat mee. We kunnen altijd eens door praten hierover wanneer daar behoefte voor is.
Hartelijke groeten
Peter van der Burg
02/01/2019 op 21:24
Mooi Jos! Het maakt me nieuwsgierig. Ik zou het heel gaaf vinden als deze manier van kijken, zoeken, en zeker ook Bijbellezen weer nieuw licht werpt op Bijbelgedeelten die misschien al bekend zijn, maar die we als gemeente, en persoonlijk weer kunnen ‘herontdekken’, zoals dat ook gebeurde door je preken over de Bergrede. Daar heb ik veel van geleerd.