Op Facebook las ik de volgende reactie op mijn blogs over de millennials: “wat mooi en inspirerend. Ik volg je blogs over millenials en vraag mij af hoe we hier in de samenkomsten ruimte voor kunnen maken. En wat dit bijvoorbeeld betekent voor de verkondiging. Zou je daar iets over kunnen zeggen?”

Dat was een boeiende vraag en daarom heb ik er iets over geschreven op Facebook wat ik hier ook een plek wil geven.

1 Pleisterplaatsen en pelgrimage

Laten we niet de focus leggen op samenkomsten maar laten samenkomsten functioneren als pleisterplaatsen op de pelgrimage van de millennials.

Het gaat dus allereerst om die pelgrimage waarop millennials (en niet alleen zij) hun eigen weg van geloven, hopen en liefhebben onderzoeken, daarin ondersteund door de kerk maar daarin ook inspirerend voor de kerk (het laatste wellicht als eerste).

Dus: Samenkomsten als pleisterplaatsen tijdens en ten dienste van de pelgrimage. Het gaat niet om de samenkomsten maar om de pelgrimage.

2 Van verkondiging naar verkenning

Voor die samenkomsten geldt: de vormen en stijlen zijn niet heel erg belangrijk. Ja, het is fijn dat ze een beetje eigentijds zijn en met echte ruimte voor andere dan rationele vormen van geloofsbeleving.

En de verkondiging moet vooral verkenning worden: de vragen zijn belangrijker dan de antwoorden. Het is belangrijk dat er een open ruimte is waar twijfel en geloof allebei hun plek krijgen.

Verkondiging gaat wellicht teveel uit van antwoorden. Verkenning stelt de vragen centraal (en kan natuurlijk ook antwoord-richtingen wijzen).

3 Van woorden naar waarden

Laat er geen focus zijn op programma’s en overtuigingen die omarmd moeten worden maar op een open mindset, een liefdevolle heartset en op waarden die uitgeleefd worden door de kerk en tijdens de pelgrimage, waarden zoals: inclusiviteit, authenticiteit, openheid, waarachtigheid, nederigheid, spiritualiteit, connectiviteit en pluraliteit.

En nu verder?

Hoe gaat het nu verder met dit project ‘Geloven als een millennial’? Eerst is er nu even een zomerstop. Vanaf maandag 9 augustus hoop ik de verwerking van de ingevulde enquetes op te pakken en ook de opgenomen gesprekken met millennials terug te luisteren.

Er zit ook nog een gesprek met millennialdominee David van der Meulen aan te komen in de vorm van een podcast. En er is een studiedag in de maak over kerk zijn waarop ik een bijdrage mag leveren vanuit het millennial-perspectief.

En aanstaande zondag preek ik over het thema ‘Openheid’, een van de belangrijkste kenmerken/waarden voor millennials. Dit mee naar aanleiding van het boek van Tim Vreugdenhil dat deze week verscheen: ‘Opener dan ooit. Nieuwe kansen voor kerken‘.

Kijk hier voor meer informatie over die dienst: Zondagmorgen 4 juli – Open, zoals nooit tevoren.